Sidespring. En af de tunge drenge i dansk film og teater har hele tiden egentlig bare været på orlov fra sit rigtige arbejde.

Bent Mejding: Mit liv som papegøje. Erindringer. 408 sider. 350 kr. Gyldendal.

Af RASMUS DAHLBERG

I 1953 begyndte den 15-årige Bent Mejding, født Jensen, som søn af inspektøren på Falck-stationen i Svendborg, som kontorelev i likørfirmaet Peter Heering i København. 12 måneder senere bad han om et års orlov for kortvarigt at hellige sig skuespillergerningen, idet han havde fået uventet stort held med de aktiviteter på de skrå brædder, som han sideløbende rodede med. Formelt set er Bent Mejding stadig på orlov fra sin læreplads hos Heering, men det er tvivlsomt, om han vender tilbage til bogholderiet. Og tak for det -– kontornussere har vi nok af.

For nu at gå direkte til klicheen, så lå det ikke i kortene, at Bent Mejding skulle blive skuespiller. Faren var som nævnt Falckredder, drukkenbolt og uligevægtig, og moren mest hjemmegående i evigt parløb med gruekedlen i kælderen. Storebror Ib (Ibber) var med sin entreprenante tilgang til bl.a. avisuddeling både inspirator og udbytter i den unge Mejdings liv, og det var også ham, som arrangerede teater i stuen, hvor lillebror skulle skjule sig under bordet og lægge stemme til papegøjen i buret, så de indbudte børn troede, at den talte til dem. Bent selv hadede at klæde sig ud og gemte sig en hel dag i en hæk for ikke blive set i storebrors aflagte cowboy-fastelavnsdragt.

Alligevel er det ham, som bliver involveret i først amatør-, så ungdomsteater, og da han er så letsindig at få timer i skuespil hos Blanche Funch, er der ingen vej tilbage. Den lettere excentriske lærerinde kender talent, når hun ser det, og melder Mejding til optagelsesprøve på Det Kongelige Teater. Mejding udebliver (han skal jo være bogholder hos Heering), men indvilliger modstræbende i at gå til prøve hos privatteatrene hos bl.a. Stig Lommer og Aage Stentoft ugen efter. Både Folketeatret og Det Ny Teater vil have ham, og Bent Mejding vælger Det Ny, hvor han begynder som elev i 1957.

Herefter følger en flot karriere som både teater- og filmskuespiller, som ikke skal opregnes her – læs i stedet bogen, som er fuld af fornøjelige beskrivelser af karakterer som Bodil Udsen og Olaf Ussing. Ifølge Mejding var Ussing en fantastisk skuespiller, men umulig at spille sammen med, fordi han konstant glemte sine replikker og foretog sig højst besynderlige, men stærkt underholdende ting på scenen.I de personlige erindringer om en uheldig graviditet og et svært ægteskab skærer Bent Mejding helt ind til benet med kant og ærlighed. Ikke overraskende står portrættet af livsledsagersken Susse Wold dog stærkest i erindringerne. Det er en smuk, men ublid historie, som koster i forhold til begges respektive ægtefæller og børn. Selv et benhårdt anmelderhjerte blødes op, når Susse ankommer til læseprøve på den nye forestilling Privatliv i sin røde Morris Mascot og endegyldigt slår benene væk under dansk teaters førsteelsker. De var og er et af dansk kulturlivs smukkeste par.

Blandt Mejdings mange talenter er ikke nogen stor sangstemme. Operalæreren på skuespillerskolen instruerede ham i at synge »som om han havde en tiøre klemt fast mellem balderne,« men det hjalp ikke stort. Alligevel har han charmeret og reciteret sig gennem sangstemmer i både En Mand fra La Mancha og Cabaret, og er sluppet godt fra det.

Bent Mejding fremstår som en yderst sympatisk mand, som fortæller underholdende og engageret om sit halve århundrede i dansk kulturliv. Han beskriver sig selv som en evig iværksætter, der af natur egentlig er doven, men som bare altid har haft for travlt til at være det. Især opbygningen af Ungdommens Teater i 1950erne og revitaliseringen af Det Ny Teater i 1990erne står som stærke vidnesbyrd om en talentfuld, arbejdsom og karismatisk mand, som det efter endt læsning er svært ikke at holde endnu mere af. Selv om han engang tabte Hendes Majestæts pels i en vandpyt og fjoget bemærkede, at det kunne »klares med Kvik-Rens«.

Weekendavisen, 27.07.2012

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *